ایمپلنت در ملارد

ایمپلنت در ملارد

ایمپلنت در ملارد – امروزه ایمپلنت یک جایگزین مناسب برای دندان مصنوعی است که می‌ تواند جای خالی دندان‌ ها را به‌ صورت استاندارد پر کند. برای انجام ایمپلنت لازم است یک میله کوچک پیچی شکل در طی یک عمل جراحی داخل استخوان فک جای بگیرد تا به استخوان اطراف جوش‌ خورده و بتوان تاج مصنوعی دندان را روی آن قرار داد. در واقع پایه ایمپلنت به‌ عنوان ریشه دندان استفاده می‌ شود و روکشی که روی آن قرار می‌ گیرد تاج دندان است. به ‌همین خاطر برای انجام ایمپلنت نیازی به تکیه بر دندان‌ های اطراف نیست و خیلی راحت داخل استخوان فک جای می‌ گیرد. برای انجام ایمپلنت در ملارد در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتر آشنا شوید.

 

جنس مواد ایمپلنت در ملارد

جنس ایمپلنت در ملارد از تیتانیوم است اما یکسری ایمپلنت های دندان نیز از زیرکونیوم ساخته می‌ شوند. تیتانیوم و زیرکونیوم هر دو جزو مواد سازگار با بدن بوده و به‌ عنوان مهاجم خارجی شناخته نمی‌ شوند؛ بنابراین بدن نسبت‌ به آن‌ ها واکنش خاصی نشان نخواهد داد. در حال‌ حاضر نیز ایمپلنت های دندان نزدیک به ۹۸ درصد موفقیت داشتند یعنی یکی از موفق‌ ترین درمان‌ ها هستند.

 

مراحل ایمپلنت در ملارد

ایمپلنت در ملارد در چند مرحله انجام می‌ شود که مراحل آن را به‌ طور خلاصه در این بخش ذکر می‌ کنیم.

۱. بررسی وضعیت دهان و دندان بیمار: ابتدا پزشک تصاویر لازم را درخواست می‌ کند تا بتواند وضعیت دهان و سلامتی تان را ارزیابی کند. در این مرحله باید کیفیت و حجم استخوان به‌ دقت بررسی شود تا بتوان از پشتیبانی کافی ایمپلنت مطمئن شد.

۲. برنامه ریزی درمانی: برنامه‌ ریزی درمانی انجام می‌ شود تا بتوان نوبت جراحی را تعیین کرد.

۳. بی حسی یا بی هوشی: برای شروع کار لازم است بیمار تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی قرار بگیرد. گاهی ممکن است آرام‌ بخش همراه با بی حسی استفاده شود.

۴. خارج کردن دندان قبلی: اگر دندان آسیب‌ دیده وجود داشته باشد که هنوز کشیده نشده لازم است ابتدا با دقت آن را بکشند تا به استخوان و بافت‌ های نرم اطراف آن آسیب وارد نشود. معمولاً در این مرحله پیوند استخوان صورت‌ گرفته و داخل استخوان حفره داخلی دندان مواد پیوندی قرار می‌ گیرند. پس‌ از این مرحله پزشک ۲ تا ۶ ماه صبر می‌ کند تا استخوان بهبود پیدا کرده و برای جراحی آماده شود. اگر در فک بالا در عقب دهان ایمپلنت جایگذاری شود، به‌ خاطر ارتفاع کم استخوان فک در این ناحیه و احتمال سوراخ شدن سینوس لازم است عمل لیفت سینوس صورت بگیرد که در طی آن کف حفره سینوس بالا کشیده شده و می‌ توان مواد پیوندی را زیر آن اضافه کرد.

۵. سوراخ کردن استخوان: اگر نیاز به تقویت استخوان نباشد می‌ توان در مرحله بعد پس‌ از کشیدن دندان استخوان را سوراخ کرد. با دریل دندان‌ پزشکی سوراخ موردنظر انجام می‌ شود و ایمپلنت را داخل آن می‌ گذارند. پس‌ از انجام این کار لازم است با قطعه‌ ای به‌ نام پیچ درپوش سوراخ ایمپلنت بسته شود.

۶. جایگذاری ایمپلنت و بخیه کردن لثه: در مرحله بعدی باید لثه بخیه شود. ممکن است در این حالت دندان‌ پزشک باید لثه را اطراف ایمپلنت بخیه کرده و سر ایمپلنت را بیرون بگذارد یا لثه روی ایمپلنت بکشد و کامل بخیه کند تا در این حالت محافظت بیشتری از ایمپلنت انجام شود. در حالت دوم لازم است برای نصب روکش دندان یک جراحی انجام شود تا لثه برش داده شود و روی ایمپلنت باز شود.

۷. زمان انتظار برای پیوند استخوان و ایمپلنت: پس‌ از جایگذاری ایمپلنت با توجه به شرایط و کیفیت استخوان فک بین ۲ تا ۶ ماه زمان برای بهبودی لازم است. در این مدت هیچگونه فشاری نباید به ایمپلنت وارد شود. در این زمان استخوان رشد می‌ کند و به‌ تدریج باید پیوند ایمپلنت انجام شود تا به ثبات ثانویه برسد.

۸. قرار دادن اباتمنت: پس‌ از آن‌ که استخوان و ایمپلنت به یکدیگر کاملاً جوش خورد، دندان‌ پزشک پیچ درپوش ایمپلنت را باز می‌ کند و قطعه‌ ای با نام اباتمنت را روی ایمپلنت پیچ خواهد کرد. این قطعه مثل دندان تراشیده ای بود که روی آن روکش قرار می‌ گیرد و در واقع به‌ عنوان پایه برای اتصال روکش عمل می‌ کند.

۹. قالب گیری برای ساخت روکش: برای ساخت روکش دندان لازم است قالب‌ گیری ایمپلنت که روی آن اباتمنت نصب شده انجام شود.

۱۰. وصل کردن روکش به پایه: پس‌ از آن‌ که روکش آماده شد بیمار باید برای وصل آن به دندانپزشک مراجعه کند. برای اتصال روکش به ایمپلنت از پیچ یا چسب استفاده خواهد شد.

ایمپلنت در ملارد
ایمپلنت در ملارد

انواع روش های ایمپلنت در ملارد

پس‌ از آن‌ که بیمار به پزشک مراجعه کرد، وضعیت لثه، محل دندان از دست‌ رفته و شرایط دیگر مورد بررسی قرار می‌ گیرد و طبق آن از یک روش خاص برای انجام ایمپلنت در ملارد استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که کاشت دندان و شکل‌ های مختلفی انجام می‌ شود که مهم‌ ترین آن‌ ها را در ادامه بررسی می‌ کنیم.

 

ایمپلنت دندان دو مرحله ‌ای

ایمپلنت دو مرحله‌ ای در دو مراجعه متفاوت برای قرار دادن پایه ایمپلنت همراه با ترمیم ثانویه انجام می‌ شود. فاصله زمانی بین این دو مرحله ۳ تا ۶ ماه است. در مرحله‌ اول کاشت پایه صورت‌ گرفته و در مرحله بعدی لازم است ترمیم همراه با باز کردن قسمتی از لثه برای تکمیل دندان انجام شود. در مرحله‌ آخر نیز فرایند روکش و تاج دندان اجرا خواهد شد.

 

ایمپلنت دندان تک مرحله‌ ای

در این روش ریشه و پایه ایمپلنت در یک مرحله قرار می‌ گیرد و می‌ توان ترمیم و بخیه لثه را در مرحله اول انجام داد و دیگر نیازی به جراحی یا روش درمانی دیگر در مراحل بعدی نخواهد بود. فقط لازم است برای قرار دهی تاج دندان بیمار طی یک فاصله زمانی ۳ تا ۶ ماه به پزشک مراجعه کند. در این فاصله زمانی پایه به استخوان فک کاملاً جوش می‌ خورد.

 

ایمپلنت دندانی فوری یا یک روزه

پزشک با بررسی شرایط و وضعیت بیمار و معاینات کامل می‌ تواند شرایط بیمار را برای انجام ایمپلنت در ملارد بررسی کند. اگر شرایط فراهم بود ایمپلنت فوری تجویز می‌ شود. در این روش زمان کل درمان کوتاه‌ تر شده و در واقع پایه در همان جلسه مراجعه قرار می‌ گیرد. فقط لازم است بیمار برای مستحکم شدن ایمپلنت طبق تجویز پزشک عمل کند. این روش قابل‌ اجرا برای همه افراد نیست و باید وضعیت استخوان فک بررسی شود.

 

ایمپلنت دندان فرو رونده

زمانی‌ که متخصص بخواهد برای جایگزینی دندان مصنوعی یا بریج های دندانی از ایمپلنت استفاده کند، لازم است روش ایمپلنت فرو رونده صورت بگیرد. در این روش داخل استخوان فک پایه‌ های صاف یا رزوه دار قرار خواهند گرفت.

 

ایمپلنت دندان ساب پریو استیل

اگر استخوان فک بیمار کافی نباشد و بخواهد از دندان مصنوعی به کمک پایه‌ های ایمپلنت استفاده کند، دیگر استخوان فک شکافته نمی‌ شود و پایه درون لثه و بالای استخوان قرار خواهد گرفت. این روش ایمپلنت به‌ صورت یک روش تک مرحله‌ ای بوده و در طی آن پایه طوری داخل لثه قرار می‌ گیرد که قسمت کوچکی از آن بیرون از لثه باقی می‌ ماند که برای قرارگیری دندان مصنوعی است.

ایمپلنت در ملارد
ایمپلنت در ملارد

روش ایمپلنت ‌های Endosteal و روش پانچ

این دو روش کاربرد بسیار فراوانی در اجرای ایمپلنت دارند که طی آن پایه‌ های ایمپلنت به طور کامل داخل استخوان فک قرار می‌ گیرند. ایمپلنت های Endosteal برای جا به‌ جایی پروتزهای دندانی و بریج ها و بسیار مناسب هستند و متخصص می‌ تواند فک را نسبت‌ به سایز ایمپلنت سوراخ کند تا ریشه داخل آن قرار بگیرد. پس‌ از قرارگیری پایه‌ های ایمپلنت بیمار باید بین ۴ تا ۶ ماه صبر کند تا به استحکام کامل برسد و ادامه درمان تحت نظر متخصص انجام شود. در روش پانچ درمان راحت‌ تر انجام می‌ شود و دیگر نیازی به جراحی و باز شدن لثه نیز نخواهد بود. به‌ همین خاطر دوران نقاهت آن به‌ مراتب کوتاه‌ تر است.

 

روش ایمپلنت دندان کوتاه

این نوع ایمپلنت ها ابعاد کوچک‌ تری دارند و به‌ صورت یک روش نیمه تهاجمی بدون جراحی عمیق قرار می‌ گیرند. این روش ایمپلنت با نام دندان کوتاه شناخته‌ شده است؛ زیرا از ایمپلنت دندان کوتاه برای فک پایین استفاده خواهد شد که می‌ توان دندان‌ های مصنوعی را روی آن قرار داد.

 

روش ایمپلنت دندان All-on-4

در این روش از ۴ پایه ایمپلنت برای نگهداری یک دست دندان کامل استفاده می‌ شود. اگر دندان مصنوعی های رایج را به‌ خاطر بیاورید به شکل یک قوس کامل از دندان‌ های فرد بودند؛ اما این دندان‌ ها تکان می‌ خوردند و به‌ مرور زمان لق می‌ شدند که دیگر با انجام این نوع ایمپلنت روی فک و لثه کاملاً فیکس خواهند شد و دیگر فرد را اذیت نمی‌ کنند.

 

باکیفیت‌ ترین ایمپلنت در ملارد در کلینیک دندانپزشکی صدف

اگر قصد ایمپلنت در ملارد را دارید، بهترین انتخاب می‌ تواند برایتان کلینیک دندانپزشکی صدف باشد؛ زیرا در این کلینیک از باکیفیت‌ ترین متریال برای درمان ایمپلنت انجام استفاده می‌ شود؛ بنابراین می‌ توانید با خیال راحت مراحل درمان خود را در این‌ کلینیک بگذرانید. توجه داشته باشید که ایمپلنت جزو درمان‌ های بسیار مهم است که باید توسط متخصص باتجربه انجام شود. جهت دریافت نوبت ویزیت حضوری می‌ توانید با شماره‌ های درج شده در این سایت تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *