بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان چیست

بلیچینگ دندان چیست؟ بررسی انواع روش های سفید کردن دندان

بلیچینگ یا سفید کردن دندان یکی از روش‌ های بسیار پر طرفدار برای درمان‌ های زیبایی است. سفید کردن دندان به روش بلیچینگ دو حالت دارد که یکی در کلینیک دندانپزشکی و دیگری در خانه است. در کلینیک های تخصصی سفید کردن دندان با مواد خاصی انجام می‌ شود. پیش‌ از انجام کار یک عکس از دندان‌ های زیباجو گرفته خواهد شد. این کار برای نظارت بر پیشرفت درمان است. دندانپزشک دندان‌ های بیمار را به‌ خوبی بررسی می‌ کند و سؤالاتی در مورد هدف او می‌ پرسد تا بتواند بهترین روش را ارائه کند. توجه داشته باشید که با انجام بلیچینگ دندان‌ های شما سفید گچی نخواهد شد و فقط رنگدانه‌ هایی که تاکنون به‌ مرور زمان روی دندان‌ هایتان نشسته برداشته می‌ شوند و دندان‌ ها به رنگ اصلی و اولیه می‌ رسند. اگر قصد انجام بلیچینگ دندان دارید و می‌ خواهید با انواع روش‌ های آن آشنا شوید، در این مطلب از سایت کلینیک دندانپزشکی صدف همراه ما باشید.

بلیچینگ دندان چیست؟

یکی از روش‌ های بسیار معروف برای سفید کردن دندان روش بلیچینگ است که اخیراً بسیار مورد توجه زیبا جویان قرار گرفته است. در این روش یک ماده‌ سفید کننده به‌ صورت ژل، نوار یا خمیر دندان استفاده خواهد شد. این ماده سفید کننده دارای پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید بوده و باعث می‌ شود مولکول‌ های رنگدانه شکسته شوند. بلیچینگ به دو روش صورت می‌ گیرد که در یکی از این روش‌ ها مواد سفید کننده و لیزر باعث سفید شدن دندان می‌ شوند. این روش معمولاً در چند جلسه درمانی انجام خواهد شد.

بلیچینگ دندان چیست
بلیچینگ دندان چیست

در روش دیگر به کمک قالب و مواد مخصوص می‌ توان دندان‌ ها را سفید کرد. از فک بیمار یک قالب تهیه می‌ شود و یکسری مواد در اختیار او قرار می‌ گیرد که باید هر شب این مواد را داخل قالب بریزد و روی دندان‌ هایش بگذارد. نسبت‌ به روش اول این روش طولانی‌ تر بوده و معمولاً ۲ تا ۳ هفته زمان می‌ برد. اما مزیت آن این است که مواد سفید کننده ای که زیباجو از آن‌ ها استفاده می‌ کند، ملایم‌ تر است. بنابراین آسیب کمتری به دندان وارد می‌ کند. نکته حائز اهمیت این است که هر دو روش نتیجه یکسانی دارند.

معرفی انواع روش‌ های بلیچینگ

همان‌ طور که در مطالب فوق ذکر شد بلیچینگ به روش‌ های مختلفی انجام می‌ شود که نتیجه همه آن‌ ها یکسان است و باید با توجه به شرایط فرد و درخواست او مناسب‌ ترین روش را ارائه کرد. در ادامه این موارد را معرفی می‌ کنیم.

بلیچینگ در مطب دندانپزشکی

بلیچینگ در مطب دندانپزشکی فقط در یک جلسه یک ساعته انجام می‌ شود. در این حالت مواد بلیچینگ حاوی نوعی پراکسید هیدروژن هستند که بدین ترتیب پزشک دندانپزشک می‌ تواند برای حفظ لثه‌ ها و پوشش دادن آن‌ ها یک ماده را در اطراف دندان‌ ها بگذارد. سپس مواد سفید کننده روی دندان قرار می‌ گیرند. یکسری از این کیت‌ ها با تاباندن اشعه کار می‌ کنند و یکسری از آن‌ ها نیازی به اشعه و نور ندارند و خودشان روند روشن شدن را پیش می‌ گیرند. اشعه یا نوری که به‌ کار می‌ رود در فعال شدن مواد روی دندان‌ ها تأثیر دارد اما موادی که نیاز به اشعه ندارند، خودشان فعال هستند.

توجه داشته باشید که هیچکدام از این موادها نسبت‌ به دیگری برتری ندارد و هر دو آن‌ ها تأثیر یکسانی روی سفید کردن دندان‌ ها خواهند داشت. اشعه و نور سرعت واکنش مواد سفید کننده را افزایش می‌ دهد. لازم است بدانید که کیت‌ هایی که بدون نیاز به اشعه فعال می‌ شوند، هم تأثیرگذارتر هستند و هم قیمت بیشتری دارند. این که برای درمان شما از کدام نوع کیت استفاده شود کاملاً وابسته به طرح درمان دندانپزشک متخصص است. فقط توجه داشته باشید که بلیچینگ یا سفید کردن دندان که در مطب انجام می‌ شود نسبت‌ به درمان و بلیچینگ در خانه قوی‌ تر است.

بلیچینگ دندان در خانه

بلیچنگ دندان یکی از روش‌ های بسیار مطلوب است که می‌ توان از آن در خانه نیز برای سفید کردن دندان‌ ها استفاده کرد. ژل و چسب سفید کننده باید مستقیماً روی دندان را قرار بگیرد. در این روش می‌ توان از فرچه و چسب مخصوص استفاده کرد. به‌ طور کلی مدت زمان استفاده از این مواد بین ۱۰ روز تا ۲ هفته است. این روش تقریباً ۴ ماه یا قدری بیشتر ماندگاری خواهد داشت.

استفاده از ژل و پلاک یک روش دیگر است که پلاک مشابه دندان به‌ صورت محافظ دندان استفاده می‌ شود. این پلاک می‌ تواند دندان‌ ها را در خود جای دهد. اگر ژل پراکسید ریخته شود و با دندان‌ ها تماس پیدا کند، به‌ مرور زمان دندان‌ ها سفید می‌ شوند. معمولاً لازم است که بین یک تا چند ساعت در طول شبانه‌ روز ژل روی دندان‌ ها بماند.

برای کامل شدن درمان نیاز به ۴ هفته زمان است. ژل و پلاک را می‌ توان از داروخانه‌ ها تهیه کرد. البته یکسری از متخصصین پلاک‌ های مخصوص دندان را در اختیار بیمار قرار می‌ دهند. دقت داشته باشید که پلاک باید با فرم دندان و اندازه دهان شما مطابقت داشته باشد. در غیر این‌ صورت ژل به‌ درستی با دندان‌ هایتان تماس ندارد بلکه با لثه‌ ها تماس پیدا کرده و آن‌ ها را دچار التهاب و سوزش می‌ کند.

استفاده از خمیر دندان سفید کننده یکی دیگر از روش‌ های بلیچینگ دندان در خانه است که به‌ خاطر وجود یکسری مواد شیمیایی خاص در این خمیر دندان لکه ها از روی دندان پاک می‌ شوند. با استفاده از این روش دندان‌ ها یک درجه روشن‌ تر خواهند شد.

امروزه یکسری قلم سفید کننده دندان نیز وجود دارد که می‌ توان از آن در خانه برای سفید کردن دندان بهره برد. این قلم‌ ها حاوی پراکسید کاربامید بوده و اگر مستقیم روی دندان‌ ها قرار بگیرد، می‌ تواند لکه‌ ها را تجزیه کند تا سطح دندان سفیدتر شود. شما می‌ توانید روزی دو بار به مدت ۱۵ جلسه از این قلم استفاده کنید.

 بلیچینگ ترکیبی

همان‌ طور که از نام این نوع بلیچینگ مشخص است، به‌ صورت ترکیبی در خانه و مطب انجام می‌ شود. در این روش بخشی از درمان در خانه طی دو هفته و بخشی دیگر در مطب دندانپزشکی طی یک جلسه انجام خواهد شد. برای انجام اقدامات و هماهنگی‌ های لازم بهتر است با متخصص دندانپزشکی در ارتباط باشید.

نکات مهمی که در مورد بلیچینگ دندان باید بدانید

اگر قصد انجام بلیچینگ دندان دارید، باید با نکات مربوط به آن و عوارض جانبی و احتمالی آشنا شوید. در این بخش قصد داریم مهم‌ ترین نکات برای سفید کردن دندان به روش بلیچینگ را ذکر کنیم:

  • اگر دندان‌ های شما حساس است، پیش‌ از انجام بلیچینگ باید این مورد را به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • دستورالعمل‌ های دندانپزشک خود را در زمینه استفاده از ژل سفید کننده به طور دقیق اجرا کنید.
  • باید در زمینه بلیچینگ دندان با یک دندانپزشک باتجربه مشورت کنید تا از انجام آن مطمئن شوید.
  • در دوران بارداری یا شیردهی از انجام بلیچینگ دندان خودداری شود.
  • پس‌ از استفاده از ژل سفید کننده دهان خود را با آب شستشو دهید.
  • پس‌ از استفاده از ژل سفید کننده به مدت چند ساعت نباید غذاها و نوشیدنی‌ های رنگی مصرف شود.
  • بیش‌ از حد از ژل سفید کننده استفاده نکنید.
بلیچینگ دندان چیست
بلیچینگ دندان چیست

مراجعه به پزشک

در مطالب فوق سعی کردیم علاوه‌ بر معرفی بلیچینگ دندان انواع روش‌ های آن را نیز بررسی کنیم. چنانچه قصد انجام بلیچینگ دندان را دارید، باید تحت نظر متخصص باتجربه قرار بگیرید تا بهترین نوع آن برای شما اجرا شود. پس‌ از انجام این روش تا مدت‌ ها از سفید شدن دندان‌ های خود لذت خواهید برد. جهت انجام بلیچینگ می‌ توانید همین حالا نوبت ویزیت حضوری خود را از طریق شماره‌ های درج شده در سایت کلینیک دندانپزشکی صدف دریافت کنید تا شرایط دندان های شما توسط متخصصان با تجربه بررسی شود.

اگر میخواهید قیمت ایمپلنت اقساطی در کرج را بدانید میتوانید با کلینیک ما تماس بگیرید.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *