حفره خشک دندان چیست و چگونه درمان می شود؟

حفره خشک دندان

آیا بعد از کشیدن دندان با درد شدید و غیر قابل تحملی همراه هستید؟ ممکن است به عارضه حفره خشک یا خشکی سوکت دچار شده باشید. این عارضه معمولاً بعد از کشیدن دندان آسیاب سوم بروز می کند و درد ناشی از آن با مصرف داروهای مسکن بدون نسخه ای که در داروخانه ها به فروش می رسد، تسکین پیدا نمی کند.

لذا بایستی برای درمان آن به متخصص دهان و دندان مراجعه کرد؛ اما علت حفره خشک دندان چیست و با چه علائمی همراه است؟ ما در این قسمت از وبلاگ کلینیک دندانپزشکی صدف هرآنچه را که باید درباره عارضه خشکی سوکت بدانید، برایتان شرح داده ایم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

حفره خشک چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

حفره خشک یا خشکی سوکت وضعیت دردناک و ناراحت کننده ای است که 24 تا 72 ساعت بعد از کشیدن دندان ها، علائم آن بروز می کند. بلافاصله بعد از خارج کردن دندان آسیب دیده از دهان، مقداری لخته خون درون حفره خالی از دندان تشکیل می شود. این حفره باعث می شود تا عصب ها و استخوان های داخل حفره، در معرض هوا قرار نگیرند.

گاهی اوقات لخته تشکیل شده بعد از کشیدن دندان، جابه جا شده و از حفره خارج می شود. همچنین در مواردی لخته ای تشکیل نمی شود. هر دو اتفاق در نهایت موجب می شوند تا استخوان و عصب های داخل دهان در معرض دید یا هوا قرار بگیرند و باعث درد شدید در دهان شوند. این اتفاق زمانی بدتر می شود که یک جسم خارجی مانند ذرات ریز غذا وارد حفره سوکت خشک شوند.

خشکی سوکت دندان با چه نشانه هایی همراه است؟

اگر به تازگی یکی از دندان هایتان را کشیده اید و احساس می کنید با درد شدیدی همراه هستید، نگاهی به علائمی که در ادامه گفته می شود، بیندازید. اگر به دو یا چند نشانه زیر دچار هستید، احتمالاً دچار خشکی سوکت دندان شده اید و بهتر است برای معاینه و درمان به دندانپزشکی مراجعه کنید. نشانه های خشکی حفره دندان به شرح زیر است:

• دهان شما با بوی بدی همراه است.
  • دهانتان طعم ناخوشایند و آزاردهنده ای دارد.
  • در کنار درد شدید دندان، گوش، شقیقه و گردنتان درد می کند.
  • درد دندان شما با وجود مصرف دارو تسکین پیدا نمی کند.
  • استخوان دندان که به رنگ سفید است، در انتهای حفره دیده می شود.

دلایل عارضه حفره خشک دندان یا درای ساکت چیست؟

کمتر از 5 درصد افراد هستند که بعد از کشیدن دندان ها به عارضه خشکی حفره دندان دچار می شوند. این افراد در بیشتر مواقع به دلایلی که در ادامه گفته می شود، در این وضعیت دردناک قرار می گیرند. دلایل عارضه درای ساکت موارد زیر را شامل می شود:

1. مصرف روزانه سیگار، مواد مخدر و سایر دخانیات
  2. تکان دادن بیش از اندازه سر در هنگام شستشوی دهان با دهانشویه
  3. عدم استفاده از نخ دندان و مسواک بعد از مصرف وعده های غذا
  4. استفاده از نی برای نوشیدن انواع آب میوه، نوشابه و…
  5. مصرف داروهای ضد بارداری
  6. درست تمیز نکردن دهان بعد از کشیدن دندان
  7. سخت جدا شدن دندان از دهان در هنگام کشیدن آن
  8. عفونی بودن دهان قبل از کشیدن دندان

متخصص دهان و دندان چگونه به درمان حفره خشک دندان می پردازد؟

علائم و درد ناشی از حفره خشک دندان معمولاً بعد از چند روز بهبود پیدا می کند؛ اما درد ناشی از این عارضه به قدری شدید است که بیمار ترجیح می دهد فوراً برای تسکین آن به پزشک متخصص مراجعه کند. دندانپزشک بسته به وضعیت دندان از روش های زیر برای درمان حفره خشک کمک می گیرد:

1. شستشوی دهان با مواد ضدعفونی کننده
  2. انجام پانسمان با گاز استریل
  3. تجویز داروهای مسکن قوی
  4. تجویز داروهای آنتی بیوتیک
حفره خشک دندان

درمان خشکی حفره دندان در خانه

اگر قصد ندارید برای درمان حفره خشک به مطب پزشک مراجعه کنید، می توانید با انجام کارهای زیر تا حدودی درد ناشی از این عارضه را تسکین دهید:

• استفاده از کمپرس آب سرد
  • پرهیز از مصرف غذاهای تند و پر ادویه
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی های دارای الکل یا کافئین
  • مسواک کردن دندان و استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذا
  • استفاده از آب و نمک برای ضد عفونی کردن دهان
  • مصرف داروهای مسکن بدون نسخه

مراجعه به پزشک

در این نوشتار به توضیح اینکه عارضه حفره دندان خشک چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد، پرداختیم. اگر به تازگی دندانتان را کشیده اید و بوی بد، طعم ناخوشایند و درد شدیدی را در دندان یا دهانتان احساس می کنید، پیشنهاد می کنیم برای معاینه و درمان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید‌.

کلینیک دندانپزشکی صدف یک مرکز معتبر برای درمان مشکلات مربوط به دهان و دندان است. با مراجعه به این کلینیک می توانید در محیط امن و آرام زیر نظر یکی از بهترین متخصصان دهان و دندان تحت درمان قرار بگیرید.