روش های ترمیم مینای دندان

روش های ترمیم مینای دندان

ترمیم مینای دندان – یکی از اجزای اصلی و سازنده‌ دندان مینا است. در واقع مینای دندان به‌ صورت یک لایه یا پوشش بسیار سخت بوده که محافظ دندان محسوب می‌ شود. این لایه سفید رنگ تاج دندان را احاطه کرده‌ است. در طول شبانه‌ روز به‌ صورت عادی مقدار بسیار جزئی از ضخامت مینای دندان آسیب می‌ بیند که با مسواک زدن و استفاده از خمیر دندان مناسب مجدداً مواد معدنی مینا تولید خواهد شد و این لایه بازسازی می‌ شود؛ اما در برخی مواقع مینای دندان به‌ حدی تخریب شده که فرسایش مینای دندان یا تحلیل آن به وجود می‌ آید. در چنین حالتی فرد احساس درد، حساسیت و پوسیدگی دندان خواهد داشت. جهت آشنایی با روش‌ های ترمیم مینای دندان در این مقاله از سایت کلینیک دندانپزشکی صدف همراه ما باشید.

 

دلایل فرسایش مینای دندان چیست؟

در اثر تخریب مواد معدنی سازنده مینا دچار فرسایش می شود. در واقع این روند به‌ خاطر فعالیت اسیدها و باکتری ها ایجاد می‌ شود. مواردی که در ادامه ذکر می‌ کنیم باعث می‌ شوند که فضای دهان اسیدی شده و به‌ تدریج مینای دندان از بین برود:

  • دنبال کردن یک رژیم غذایی حاوی نشاسته و قند
  • مصرف بیش از حد نوشابه
  • مصرف برخی از داروها مانند آسپرین و آنتی هیستامین ها
  • خشکی و کاهش بزاق دهان
  • ژنتیک
  • بیماری ریفلاکس اسید و سایر مشکلات دستگاه گوارش

علاوه‌ بر مواردی که در بالا ذکر کردیم یکسری عوامل محیطی مثل اصطکاک، ساییدگی و خوردگی نیز باعث فرسایش مینای دندان شده که در نتیجه باید یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید و از مصرف قند اجتناب کنید.

 

بررسی علائم فرسایش مینای دندان

در صورتی‌ که مینای دندان شما دچار فرسایش شده باشد علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

  • حساسیت: به مینای دندانشان فرسوده شده باشد هنگام خوردن شیرینی یا غذاهای نسبتاً گرم یا سرد احساس درد شدیدی در دندان خواهند کرد.
  • شکستگی و لب پر شدگی: دندان‌هایی که دچار فرسودگی می‌ شوند، یکسری شکستگی‌ های جزئی و نامنظم خواهند داشت.
  • شیشه ای شدن: لبه‌ های دندان به حالت شیشه‌ ای تبدیل خواهد شد.
  • تغییر رنگ: دندان‌ هایی که مینایشان آسیب‌ دیده باشد به رنگ زرد یا تیره خواهد شد.
روش های ترمیم مینای دندان
روش های ترمیم مینای دندان

بررسی روش‌ های درمان و ترمیم مینای دندان

چنانچه مینای دندان به طوری فرسوده شود که ضخامت زیادی از آن تحلیل رفته باشد، دیگر قابل ترمیم نیست یعنی خودش نمی‌ تواند ترمیم کند؛ زیرا سلول زنده‌ ای در داخل ساختار مینای دندان وجود ندارد تا مجدداً ساخته و ترمیم شود. به‌ همین خاطر نیاز به مداخلات پزشکی و استفاده از روش‌ های ترمیمی و زیبایی برای ترمیم مینای دندان است. در ادامه مهم‌ ترین روش‌ های بازسازی مینای دندان و ترمیم آن را معرفی می‌ کند.

 

کامپوزیت باندینگ دندان

از رایج ترین مواد به‌ کار رفته در صنعت دندانپزشکی کامپوزیت است. از این ماده برای هدف‌ های مختلف استفاده می‌ شود اما مهم‌ ترین کاربرد آن ترمیم دندان‌ های آسیب‌ دیده و تحلیل رفته است. کامپوزیت دندان برای کارهای ترمیمی و زیبایی دندان‌ هایی که دچار فرسایش مینای دندان شدند استفاده خواهد شد که پس‌ از آن می‌ توان به کمک نور یا گرما مواد را کاملاً سفت کرد. کامپوزیت بسیار بادوام است و در مقایسه با سایر مواد ترمیم‌ کننده دندان قدرت اتصال بسیار مطلوبی دارد. کامپوزیت های دندان رنگ‌ های متفاوتی دارند که بر اساس رنگ سایر دندان‌ ها و سلیقه زیبا جو انتخاب می‌ شوند. پیوند کامپوزیت دندان نسبت‌ به سایر روش‌ های بازسازی مینای دندان به صرفه‌ تر است.

 

فلوراید تراپی

در ساختار دندان‌ ها یک ماده معدنی به‌ نام فلوراید وجود دارد. این ماده ارزش زیادی در تقویت مینای دندان و استحکام آن خواهد داشت. زمانی‌ که دندان به هر دلیلی شروع به پوسیدگی و فرسودگی می‌ کند در مراحل اولیه می‌ توان به کمک فلوراید و اعمال آن از روند پوسیدگی جلوگیری کرد تا مجدداً دندان احیا شود. توجه داشته باشید اگر در مراحل اولیه فلوراید تراپی انجام شود، می‌ توان روند پوسیدگی را متوقف کرد و از آسیب‌ های بیشتر جلوگیری به عمل آورد.

 

ونیرهای دندانی

ونیرها یک نوع پوسته نازک بوده که به بخش‌ های جلویی دندان‌ ها وصل می‌ شود و می‌ تواند به‌ عنوان یک ترمیم‌ کننده برای مینای دندان تحلیل رفته باشد و از آن محافظت کند. این روش بیشتر جنبه زیبایی دارد. پس‌ از باندینگ کامپوزیت ونیر یک روش مناسب برای ترمیم مینای دندان است. لمینت دندان برای نصب نیاز به تراشیدن ضخامت مینای دندان دارد تا بتواند به‌ درستی به دندان بچسبد. برای نصب ونیر کامپوزیت نیاز به تراشیده شدن بیشتر مینای دندان نبوده و می‌ توان خیلی راحت آن را روی دندان‌ ها قرار داد.

روش های ترمیم مینای دندان
روش های ترمیم مینای دندان

روکش دندان

روکش‌ ها به‌ صورت کلاهک شبیه به تاج دندان بوده که می‌ توانند در نزدیکی خط لثه به دندان وصل شوند. زمانی‌ که بخش زیادی از مینای دندان از بین‌ رفته باشد و نتوان با ونیر یا باندینگ کامپوزیت دندان را ترمیم کرد، تنها راه استفاده از روکش دندان است. دندان‌ هایی که ضعیف هستند و به‌ تازگی عصب‌ کشی شدند توسط روکش استحکام بیشتری پیدا می‌ کنند و از آن‌ ها محافظت خواهد شد.

 

ارتودنسی دندان

دندان‌ های نامرتب بیشتر مستعد خوردگی، فرسایش و تحلیل هستند. مشکل فک و نامرتبی دندان باعث می‌ شود که دندان‌ های خلفی دچار خوردگی بیش‌ از حد شود. ارتودنسی یک روش مناسب برای مرتب کردن دندان‌ ها و پیشگیری از فرسایش مینای دندان است.

 

مراجعه به پزشک

در مطالب فوق هر آنچه لازم بود در مورد مینای دندان به روش‌ های ترمیم آن بدانید را ذکر کردیم. اگر دندان‌ های شما دچار فرسایش شده‌ است می‌ توانید برای درمان آن به کلینیک دندانپزشکی صدف مراجعه کنید. انجام چکاپ‌ های دوره‌ ای اهمیت زیادی در پیشگیری از فرسایش مینای دندان خواهد داشت.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *