آیا کشیدن دندان در دوران بارداری امکان پذیر است؟

کشیدن دندان در دوران بارداری

یکی از ناراحتی که بسیاری از زنان در دوران بارداری آن را تجربه می کنند، خرابی دندان و درد ناشی از آن است. دندان های دارای پوسیدگی جدی یا باید با مواد پر کننده ترمیم شوند، یا باید از دهان کشیده شوند. دندان کرم خورده عفونی شده منجر به آن شده که فرد درد شدیدی را تجربه کند. اگر فردی شرایط ترمیم و درمان دندان را ندارد، با مراجعه به پزشک می تواند برای کشیدن دندان پوسیده خود اقدام کند؛ اما اگر زنی باردار باشد چه؟ آیا کشیدن دندان در دوران بارداری امکان پذیر است؟ در ادامه با ما همراه شوید تا بتوانید پاسخ این سوالات را بدست بیاورید.

 

کشیدن دندان در زمان های مختلف بارداری چگونه است؟

کشیدن دندان در دوران بارداری امکان پذیر است؛ اما بسیار اهمیت دارد که در ماه چندم بارداری انجام شود. معمولاً پزشکان کشیدن دندان در سه ماه اول بارداری را توصیه نمی کنند. با توجه به اینکه سه ماه اول بارداری بیشترین تاثیر را روی سلامت جنین دارند، بهتر است زنان باردار، درد ناشی از پوسیدگی دندان را تا جایی که امکان دارد، تحمل کنند. عکاسی با اشعه ایکس و استفاده از مواد بی حسی یا بیهوشی در کنار استرس ناشی از این کار باعث می شود تا جنین حین رشد در معرض خطرات متعددی قرار بگیرد.

بیشتر پزشکان زمان مناسب برای کشیدن دندان در دوران بارداری را سه ماهه دوم آن می دانند. با توجه به اینکه در سه ماهه دوم بارداری، اندام های اصلی و حیاتی جنین مانند قلب تشکیل شده است، موارد کمی می توانند باعث تهدید سلامت جنین و مادر حین کشیدن دندان شوند. پیشنهاد می کنیم که اگر از درد طاقت فرسای دندان عفونی رنج می برید، حتماً در 3 تا 6 ماهگی برای کشیدن آن اقدام کنید.

اما سه ماهه سوم چه؟ آیا می توان کشیدن دندان در بارداری را در 6 تا 9 ماهگی انجام داد؟ سه ماهه سوم شرایط بسیار حساسی برای مادر و حتی جنین است. در ماه های آخر اگرچه رشد جنین تکمیل شده است و عوارض بی حسی آن را تهدید نمی کند، اما وضعیت جسمی مادر مانع از آن می شود که بتواند مدتی را روی صندلی بنشیند. به علاوه درد، فشار و استرس کشیدن دندان در این دوران ممکن است باعث زایمان زودرس شود.

 

کشیدن دندان در بارداری چه خطراتی را به دنبال دارد؟

کشیدن دندان در بارداری ممکن است با عوارض خاصی همراه باشد؛ که در ادامه به چند مورد آن اشاره شده است:

  1. احساس حالت تهوع
  2. ضعف و بی حالی بدن
  3. ایجاد حفره خشک در دهان
  4. ایجاد عفونت در دهان
  5. حساس شدن لثه

 

در صورت مشاهده چه علائمی باید برای کشیدن دندان در دوران حاملگی اقدام کرد؟

کشیدن دندان در دوران بارداری همیشه ضروری نیست. در مواقع زیادی می توان این کار را بعد از زایمان و پایان دوران حاملگی انجام داد؛ بنابراین؛ اگر تنها با علائم زیر همراه هستید، برای کشیدن دندان در بارداری به کلینیک دندان پزشکی مراجعه کنید:

  • خونریزی در قسمت لثه
  • ابتلا به بیماری های لثه
  • آبسه و متورم شدن لثه ها
  • درد شدید در هنگام ورود ذرات ریز به داخل دهان
  • دندان درد شدید و مداوم
کشیدن دندان در دوران بارداری
کشیدن دندان در دوران بارداری

انجام چه کارهایی سبب ایمن شدن کشیدن دندان در دوران بارداری می شود؟

بارداری وضعیتی است که مادر حتی برای سردردهایی که تجربه می کند، نمی تواند از داروهای مسکن برای کنترل درد استفاده کند؛ بنابراین؛ دندانپزشک و زنان باردار باید با کمک یکدیگر تلاش کنند که کشیدن دندان در این وضعیت با کمترین میزان خطر انجام شود. در ادامه به چند مورد از نکاتی که باعث حفظ ایمنی جنین و مادر در هنگام کشیدن دندان در دوران حاملگی می شود، اشاره شده است:

  1. استفاده از بی حسی موضعی در هنگام کشیدن دندان برای کنترل درد
  2. عدم تجویز داروهای آسیب زننده به جنین در بارداری
  3. رعایت تمام دستورالعمل های توصیه شده توسط دندانپزشک
  4. استفاده از کاور سربی در هنگام عکس برداری با اشعه ایکس
  5. مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص
  6. پرهیز از نوشیدن انواع نوشیدنی های گرم و سرد تا 72 ساعت بعد از کشیدن دندان
  7. عدم مصرف غذاهای سفت

 

مراجعه به پزشک

کشیدن دندان در دوران بارداری ممکن است برای بسیاری از زنان ناخوشایند و نگران کننده باشد. به علاوه شرایط ویژه این دوران باعث می شود که پزشک متخصص دهان و دندان آنطور که باید، نتواند به تسکین درد و کنترل عوارض کشیدن دندان بپردازد. لذا پیشنهاد می شود که اگر درد دندان شما در دوران بارداری قابل کنترل است و وضعیت جدی یا دردناک ندارد، کشیدن آن را به بعد از دوران بارداری موکول کنید.

اما اگر از درد طاقت فرسای دندان پوسیده خود رنج می برید، می توانید برای کشیدن آن به درمانگاه دندانپزشکی صدف مراجعه کنید. ایشان با کمک کادر مجرب خود و بکارگیری تجهیزات جدید و پیشرفته، خدمات درمانی و زیبایی دندان شما مراجعه کنندگان عزیز را در محیط امن و آرام، با کمترین میزان درد و ناراحتی انجام می دهند‌.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *