تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

تراش دندان برای لمینت دندان

سلامتی و زیبایی دندان‌ ها اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع می‌ توان گفت که دندان‌ های زیبا به طور مستقیم در افزایش اعتماد به‌ نفس افراد نقش خواهند داشت. در سال‌ های اخیر از روش‌ های مختلفی برای ترمیم و زیبایی دندان‌ ها استفاده می‌ شود که یکی از پرطرفدارترین آن‌ ها لمینت دندان است. لمینت های دندان به‌ صورت سرامیکی و کامپوزیتی هستند که در طی آن لازم است بخشی از سطح دندان تراشیده شود تا بتوان آن را نصب کرد. این روکش های ظریف و مقاوم علاوه‌ بر زیبایی، باعث افزایش استحکام دندان می‌ شوند. اگر می‌ خواهید بدانید که برای لمینت دندان میزان تراش دندان چقدر است در این مقاله از سایت کلینیک دندانپزشکی صدف همراه ما باشید.

 

معرفی لمینت دندان و کاربرد آن

به‌ طور کلی می‌ توانیم بگوییم لمینت های دندان مانند یک روکش ظریف از جنس سرامیک یا کامپوزیت هستند. این نوع روکش‌ ها می‌ توانند عیوب ظاهری مختلف دندان‌ های جلویی مثل ترک‌ خوردگی، شکستگی، تغییر رنگ، لکه و شکاف بین دندان‌ ها را ترمیم و برطرف کنند. به‌ همین خاطر گفته می‌ شود که یکی از روش‌ های مؤثر درمانی و زیبایی در دنیای دندانپزشکی لمینت دندان است. این لمینت ها مقاومت بسیار بالایی دارند؛ بنابراین در اثر جویدن مواد غذایی نسبتاً سفت احتمال آسیب‌ دیدگی آن‌ ها کم است.

کسانی که از این روش برای درمان استفاده می‌ کنند، خیالشان از بابت شکستن یا ترک خوردن لمینت دندان راحت خواهد بود. حتماً این نکته را به‌ خاطر داشته باشید که لمینت بیشتر به‌ عنوان یک فرایند زیبایی برای بر طرف کردن عیوب ظاهری دندان‌ های جلویی است؛ بنابراین نمی‌ توان برای دندان‌ های عقب از آن استفاده کنند و کم‌ تر پیش می‌ آید که این روش برای اهداف درمانی به‌ کار برود.

 

علت تراشیدن سطح دندان در لمینت دندان

همان‌ طور که احتمالا می‌ دانید پس‌ از قالب‌ گیری لمینت های دندان با چسب مخصوص روی دندان نصب خواهند شد. برای‌ این که این روکش‌ ها به‌ درستی در جای خود قرار بگیرند، نیاز است که قسمتی از سطح دندان تراشیده شود. یکی از اصلی‌ ترین نگرانی‌ ها پیش‌ از تصمیم‌ گیری تراشیدن مینای دندان است. در اکثر موارد بدون تراشیدن سطح دندان لمینت کردن امکان‌ پذیر نیست. البته در برخی از موارد خاص می‌ توان لمینت ها را بدون برداشتن مینای دندان نصب کرد.

علت اصلی تراشیدن سطح دندان به وجود آوردن بستر مناسب برای نصب روکش های جدید است که اگر این کار انجام نشود، لمینت به‌ درستی به سطح دندان متصل نمی‌ شود. با تراشیدن سطح دندان بخشی از مینای دندان هم از بین خواهد رفت. در واقع بسیاری از افراد نگران این مسئله هستند اما باید این نکته را نیز یادآور شویم که میزان برداشتن مینای دندان در فرآیند لمینت آسیب به دندان نمی‌ رساند.

در کل باید گفت که تراشیدن مینای دندان در فرآیند لمینت بستگی به وضعیت دندان‌ ها دارد و برای همه افراد یکسان نیست. کسانی که دندان‌ های صاف و یکدست دارند، مینای دندانشان کم‌ تر تراشیده می‌ شود. در حالی‌ که افرادی که دندان‌ های کج و نامنظم دارند، میزان تراشیدن مینای دندان بیشتر است. در صورتی‌ که مینای دندان فرد ضعیف یا کم باشد اصلاً لمینت انجام نخواهد شد.

 

هدف از تراشیدن مینای دندان در فرآیند لمینت چیست؟

همان‌ طور که در مطالب فوق‌ ذکر شد برای ایجاد بستر مناسب در فرآیند لمینت دندان نیاز به تراشیدن مینای دندان است. البته دلایل دیگری برای این کار وجود دارد که یکی از آن‌ ها ضخامت لمینت دندان است. با این‌ که ضخامت لمینت نسبت‌ به روکش های دیگر کم‌ تر است اما برای آن‌ که روی دندان به‌ درستی قرار بگیرد، باید بخشی از مینای دندان تراشیده شود.

اگر این تراش به‌ درستی انجام نشود ضخامت دندان لمینت شده نسبت‌ به سایر دندان‌ های واقعی بیشتر بوده و دیگر دندان‌ ها یکدست و مرتب نخواهند بود. لازم است بدانید که برای تراشیدن مینای دندان فقط لایه بیرونی مینای دندان برداشته می‌ شود؛ بنابراین به لایه درونی هیچ آسیبی وارد نخواهد شد. پس‌ از نصب لمینت دندان، از مینای دندان به‌ خوبی محافظت می‌ شود و نیازی به نگرانی برای تراشیدن قسمتی از مینای دندان در لمینت کردن نخواهد بود.

تراش دندان برای لمینت دندان
تراش دندان برای لمینت دندان

معرفی عوامل تاثیرگذار بر میزان تراش لمینت دندان

در فرآیند لمینت عوامل مختلفی بر میزان تراش سطح دندان تأثیر دارند. مهم‌ ترین موارد تأثیرگذار در میزان تراش دندان شامل موارد زیر هستند:

  • وضعیت دندان ها
  • نوع و برند تولیدکننده لمینت
  • تغییر رنگ دندان ها
  • میزان پوسیدگی دندان ها

با توجه به برند تولید کننده و نوع مواد مورد استفاده ضخامت لمینت متفاوت است. معمولاً تولیدکننده‌ های معتبرتر و شناخته‌ شده‌ تر لمینت دندان هایی با ضخامت کم‌ تر تولید می‌ کنند. به‌ همین خاطر مینای دندان کم‌ تر تراش خواهد خورد.

همان‌ طور که ذکر شد دندان‌ های صاف و یکدست به میزان تراش کمتری نیاز دارند و اگر نامنظمی در دندان‌ ها شدید باشد، لازم است ابتدا دندان‌ ها ارتودنسی شده و بعد لمینت صورت بگیرد. میزان پوسیدگی نیز از جمله موارد تأثیرگذار بر میزان تراشیدن مینای دندان هستند. دندان‌ هایی که دچار پوسیدگی شدید هستند باید بیشتر تراشیده شوند. در مورد تغییر رنگ دندان نیز این مسئله صادق است؛ یعنی اگر رنگ دندان موردنظر دچار تغییرات زیادی شده باشد، لازم است سطح بیشتری از دندان برای لمینت کردن تراشیده شود.

 

حداقل و حداکثر مقدار تراش لمینت دندان چقدر است؟

حالا که عوامل تأثیرگذار بر میزان دقیق لمینت دهند و آن را معرفی کردیم، احتمالا این سوال برایتان به وجود می‌ آید که “حداقل و حداکثر تراش در دندان‌ ها چقدر است؟” با توجه به فاکتورهای گوناگون مثل وضعیت دندان‌ ها، تجهیزات و دستگاه‌ های مورد استفاده، شرایط بیمار و مهارت دندانپزشک میزان تراش دندان در لمینت دندان مشخص می‌ شود. برای لمینت کردن تراش مینای دندان بین ۵ تا ۸ میلی‌ متر است.

در برخی موارد که لازم است سطح دندان بیشتر تراشیده شود، این تراش ۸ میلی‌ متر خواهد بود. در چنین وضعیتی لازم است از سایر روش‌ های درمانی برای صاف کردن سطح دندان نیز استفاده شود. این نکته را به‌ خاطر داشته باشید که تراشیدن سطح دندان بیشتر از ۸ میلی‌ متر یا کم‌ تر از ۵ میلی‌ متر باعث می‌ شود که دندان غیر یکنواخت و نامنظم باشد؛ در نتیجه برای اتصال درست لمینت و سطح دندان باید عملیات تراش به‌ خوبی صورت بگیرد.

 

بهترین کلینیک دندانپزشکی برای لمینت دندان

همان‌ طور که احتمالا می‌ دانید لبخند زیبا تأثیر زیادی در چهره افراد دارد. لازمه داشتن یک لبخند خاص و زیبا دندان‌ های مرتب و سفید است. امروزه برای زیبایی دندان‌ ها از روش‌ های مختلفی استفاده می‌ شود که پرکاربردترین و پرطرفدارترین آن‌ها لمینت دندان است. لمینت دندان یکی از روش‌ های بسیار حساس محسوب می‌ شود که باید توسط دندانپزشک باتجربه انجام شود. در کلینیک دندانپزشکی صدف از باکیفیت‌ ترین متریال استفاده خواهد شد تا رضایت زیبا جویان بیماران جلب شود. برای دریافت نوبت ویزیت حضوری می‌ توانید با شماره‌ های درج شده در این سایت تماس بگیرید.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *